söndag 24 april 2011

Utanförskap



Har idag sett filmen "Hur många lingon finns det i världen?" och sen sett "Det blir bättre" med Jonas Gardell som huvudperson på TV3. Båda handlar till viss del om utanförskap. Det är ett ämne jag känner starkt för.

Jag har varit på båda sidorna om staketet. Att inte bli inkluderad och även varit den som har stängt ute andra. Det finns miljoner orsaker till varför det blivit så och jag kan inte påstå att jag alltid är stolt över mina handlingar. Vissa gånger så har jag gjort mig skyldig till dumheter som jag inte ens vill tänka på. Men jag hoppas att "när jag visste bättre så handlade jag bättre(klokare)". Det är tur att det finns de som kommit längre och som generöst delar med sig av sin kunskap och erfarenheter så att vi andra får möjlighet att se på oss själva utan att bli utpekad. Om det är någon i vår närhet som kommer med pekpinnarna så känner åtminstone jag ofta trängd in i ett hörn utan möjlighet att hitta någon utväg. Men ser man det på film, tv eller läser om det så kan man ta det till sig i sin egen takt utan att för den skull känna sig kränkt. Klockan börjar bli mycket och jag börjar kl 07.00 imorgon. Dags att blunda och räkna får.

Later!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare