söndag 19 december 2010

Söndag före julafton


Does it take a death,
to learn what a life is worth.
-Jackson Browne


Min kusin förlorade sin mormor häromdagen, och min bästa väns pappa somnade in igår.

Statistiken säger att många dör just kring juletid. Min kusins mormor var över nittio och min väns pappa var sjuk. Det är en blandning av både lättnad och samtidigt en stor sorg och ett stort tomrum för de som är närmast. Vi har nog alla förlorat någon som är oss kär och vet hur svårt det kan vara. Även om man innerst inne vet att det är det bästa som sker så innebär det inte att det gör mindre ont.
Livet i sig är ett mysterium. Alla stora tänkare och alla religioner har olika teorier om livets uppkomst och dess olika faser. Vi frågar oss om döden är slutet eller om vi fortsätter i någon form efteråt.
Vi frågar oss varför resursera fördelas så olika och varför vi har olika uppsättningar av begåvningar. Men mest undrar vi nog varför nån annan fått just den talangen vi själva vill ha. Avundsjuka är en tillstånd eller företeelse så v alla har känt av. Jag kan förstå den känslan men vad jag har svårare att förstå ar missunsamhet.
Dags för lite förberedelser iför veckan som kommer.
God Natt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare