onsdag 23 juni 2010

Dags för nästa generation


Det här är två av de saker jag förknippar med min egen farmor, Strong och Parfymen 4711.
En kompis har precis blivit mormor. Det är märkligt att vara i den ålders när man skulle kunna hamna i den situationen. Eftersom jag inte har egna barn så kommer det aldrig att hända mig men jag kan tro att hon tycker att det är både fantastiskt och samtidigt skrämmande.
När min mamma var så gammal som jag är nu hade hon redan hunnit bli farmor två gånger, sen fick hon vänta 20 år innan hon fick bli mormor. Det är 14 år mellan min bror och våran syster och han blev pappa när han var 26, och min syster var 35 innan hon fick sitt första barn.
Eftersom farmor bodde med oss så blev det mer naturligt att jag stod farmor närmare än min mormor. Farmor var född 1894 och gifte sig 1920 med min farfar. De fick 11 barn, varav tre dog innan de var ett år. Idag finns bara fyra av dem kvar två fastrar, en farbror och så min pappa.
Man brukar tala om barnbarn som livets efterrätt. De är delvis av ditt eget kött och blod men samtidigt har inte du hela ansvaret. Du kan lämna tillbaka dem när det är dags för att byta blöja, reda ut tonårs problem och prata blommor och bin. Men du får skämma bort dem, strunta ifall det är lördag eller inte, hos mina föräldrar har det inte funnits någon dag som inte är godisdag, och det har de vetat de små rackarna.
Grattis EP till en av de finaste titlarna man kan få, MORMOR, från en som inte är det minsta avundsjuk. Och inte ljuger jag heller...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare