torsdag 7 oktober 2010

Tankar en regning torsdag.



Då var det torsdag igen. Jag är ledig inför jobbhelgen, det regnar och är grått.
Idag har jag suttit framför datorn och kollat på "Vem tror du att du är" och "Sommarpratarna" på svtplay. Vilken fantastisk grej det är att man kan kolla på programmen när man själv känner för det. Det är inte alla tv-stationer som är så generösa så att man kan kolla in deras program, framför allt har de amerikanska kanalerna och i viss mån de brittiska kanalerna också spärrat möjligheterna att kolla in deras program för oss utanför deras gränser. Fånigt, sen vet jag att man kan kolla in de programmen genom vissa sidor på nätet, men dithän har jag inte kommit än.
Gabriel Garcia Maquez har sagt att utan rötter är man ingen. Det är nog därför det är så fascinerande när olika kända personer går tillbaka in sin släkts historia. Det jag känner till om min släkt är inget spännande. Nästan alla har varit bönder med små jordbruk. Jag har Vallon blod på min mormors sida. Fast det har förstås stora delar av den svenska befolkningen så det är inte unikt för min släkt. En same på min farmors sida sen lär morfars släkt ha anor i Ryssland.
Apropå Marquez så blev det klart att den Peruanske författaren Mario Vargas Llosa fick årets Nobelpris i litteratur. Jag känner igen namnet men kan inte säga att jag läst något av honom. Har inte läst många som fått Nobelpriset, Marquez, Seamus Heaney är nog de enda jag läst. Men jag tror inte att man blir lyckligare bara för att man läst alla pristagarna. Jag tror att man läser är viktigare.
Ibland är det skönt med tantsnusk för att sen läsa en bok som får en att tänka och ifrågasätta sig själv och sina åsikter. Utan motstånd ingen tillväxt.
Nej, nu är det dags för en kopp te. Vi ses snart igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare