lördag 28 augusti 2010

Journalist, ja visst!


"Vi föreslår alkohol- och tobasskatthöjning.
Det ligger i linje med vår åsikt
att man ska arbeta och inte supa."
-Anders Borg (M), Valrörelsen 2010


Vet egentligen inte i vilken ände jag ska börja detta inlägg. Det är så jäkla löjligt. För några månader var det stora rubriker om att om man röstade på oppositionen så skulle alkohol- och tobaksskatten höjas si och så mycket. Nu blir det stora rubriker över Anders Borgs uttalande. Det är ingen hemlighet att jag inte röstar på Alliansen men det här med att höja alkohol- och tobaksskatten är väl inget som är en världsomvälvande fråga. Men tidningarna vill gärna få det till som om det är en stor politisk fråga. Hade det handla om skatt på mat, boende, kläder eller transportmedel hade jag förståt det hela. Det är saker som vi inte klarar oss utan. Men handen på hjärtat nog skulle vi väl klara oss utan både tobak och alkohol, om vi måste.
Däremot så tycker jag att Borg formulerade sig lite klumpigt. Bara att använda ordet supa låter inte så vuxet. Det låter som om alla som inte jobbar dricker kopiösa mängder alkohol. Däremot tror jag att det finns de som blir alkoholister på grund av att de blir så frustrerade över sin situation och tar spriten till som ångestdämpande medicin.
Vi har alla behov att bli sedda och bekräftade och inte bara i den närmsta kretsen utan också ute i samhället och ett jobb är väl ett bra ställe att bli det.
Men kära vänner och övriga, jag kommer att fortsätta att både dricka alkohol och jobba, dock inte samtidigt och jag föreslår att ni också gör så.

Skål ta mig fan!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare