torsdag 4 februari 2010

AHA


If my life were important I
Would ask will I live or die
But I know the answers lie
Far from this world
Close Every Door-A Lloyd Webber & T Rice


Vi har väl alla haft någon AHA upplevelse. Saker som borde ha varit självklara för vissa av oss tar det dagar, månader eller som nu senast år att förstå.
Jag tänker på historien i Bibeln om Josef med sina drömmar (1 Mos 37-2 Mos 1). Han fick drömmar berättade för sig och han kunde tyda dem. hur han blev hånad av sina bröder och andra för att han hade den gåvan. Det var först när han kunde hjälpa Farao att tyda sina drömmar som han fick erkännande för sin unika gåva.
Tro nu inte att jag påstår mig att ha någon sån gåva, inte alls. Men vad jag tänker på är hur tankeprocessen sätt igång och helt plötsligt förstår man sånt som varit dolt för en.
Jag pratade med en kompis häromdagen, och vi pratade om lite av varje och hon sa saker som fick mig att börja tänka. Och helt plötsligt imorse så HEUREKA så föll en av de där pusselbitarna på plats. Att våga prova lägga dem på annan plats trots att det verkar som de inte passar in från början. Men nu kommer ju det svåra hur gör jag med min nyfunna kunskap, hur omsätter jag den i min vardag. Vågar jag helt och fullt att öppna dörren och se vad som finns bakom den. Eller ska jag springa och gömma mig när den öppnas. För jag har ju redan knackat på för att kolla, eller hur? Förlåt om jag låter kryptiskt, men jag vill inte gå in på detaljer här. Det måste få mogna lite innan jag kan gå in på detaljer. Kan bara säga att det handlar om mig själv och ingen annan.
Om det handlat om hur man kunde omvända vissa i ens närhet så skulle jag ha basunerat ut det för länge sen.

2 kommentarer:

  1. Så kryptisk du är! Nu blir jag vansinnigt nyfiken!

    Snygg bild - vem kan det vara ? :-)/ KV

    SvaraRadera
  2. Det du kan vi ta över ett par glas vin, ska väl se om det finns nåt gott på båten...
    Kanske nåt du insett för massor av år sen och jag som först nu kommit underfund med.

    Hittade bilden på nätet ch tyckte den passade ihop med inledningen. Du vet "Any dream will do" Kanske inte 'Any' men 'That' :-p

    SvaraRadera

Räknare