söndag 14 mars 2010

Mums och Muppar


Ja då är snart min jobbhelg över och naturligt vis har jag hunnit bli förbannad ett par gånger. Vad trodde du.
Först imorse var vi en för mycket. Vår härliga helgansvariga var snabb med att tala om hur lätta alla korten var och i synnerhet det mest stressiga kortet av alla Jag var tvungen att gå därifrån innan jag klippte till henne. Vilken tur vi har henne som kollega, hon har fullständig koll på saker och ting.
Sen, jag och en av tjejerna som ofta är på Dagvården, vi brukar bestämma vad som vi ska ha för fika under min helg. Men det här var den sista helgen jag fixar fika. Låt mg förklara varför. jag brukar bidra med nån liten grej till helgfikat Äpplen till äppelkakan, choklad till kladdkakan, du fattar. Jag brukar sällan be om bidrag till sånt, för det kostar en spotstyver. Nåväl, i förra veckans Söndagsbilaga till Aftonbladet hade de receptet till en kladdkaka som såg smaskig ut, bilden ovan. Det skulle vara mjölkchokladkakor, nougat, råsocker och makadamien nötter så kostnaden blev betydligt högre än vanligt. Min kompis som bakade den, sa du ska ta 10 kr/ bit Men jag hade redan då bestämt att jag ville ha 10 kr/person. Så när kakan var klar så tog jag ut långpannan till personalrummet. Dagvården hade fått en ca 1/4 av kakan men det var ju en mäktig kaka så det skulle väl räcka till oss. Jag skrev en lapp att det var till personalen och att jag ville ha 10kr av varje person som åt. Några kom med pengar på en gång och en sa tyvärr så har jag inga pengar med mig men du får nästa gång vi ses. Hon hade tittat på receptert och förstått att det inte bara var kakaopulver, smör och lite mjöl, så hon tyckte det var självklart att jag skulle få en slant. So far.. Det var inte så många som tog när jag var där, men sen när jag gick, och fick jag några pengar av dem. Nej du, men det kanske är för att de är analfabeter. För de som läst lappen kom med pengar utan att gnälla. För jag tycker faktiskt att jag inte ska behöva tala om för fullvuxna människor att saker och ting kostar, eller hur?
Så när jag gick hem hämtade jag långpannan från personalrummet och skrapade det sista direkt ner i sophinken, för inte f** ska jag väl låta dem få äta gratis. En av personalen frågade vad jag gjorde och jag sa vad jag tyckte, sen vad hon tyckte är totalt oväsentligt. Så från och med nu har jag med fika till mig men resten får fixa sin egen fika själv.
Tack för mig.
PS Maila mig om du vill ha receptet. DS

1 kommentar:

  1. Man skall inte vara snäll och omtänksam, för tyvärr så får man inget för det. Tycker att du gjorde rätt i som hivade det sista. Jag tror att de som håller på så blir straffade i slut änden. Stå på dig snäckan! MrsG

    SvaraRadera

Räknare