lördag 6 mars 2010

Skönhet?


Ingrid Bergman, en klassisk skönhet.

Så har jag då sett Crazy Heart. Jeff Bridges spelar den alkoholiserade Bad Blake, en countrysångare som sett sina bästa dagar. Det är en mycket sevärd film och Jeff Bridges är lysande i den här rollen. Om du har möjlighet tycker jag att du ska se den.

Trots att JB inte är en klassisk skönhet och framför allt i den här filmen där han mer ser ut som en slusk så finns det nåt vackert i Bad Blake. För mig väger inre skönhet tyngre än yttre. Visst, jag är attraherad av en vacker fasad, men hur ofta är den skönheten just bara en fasad.
Jag pratade med en kollega häromdagen efter jobbet. Vi pratade om facket och då nämnde jag min gamla gruppordförande på Koksverket i Luleå. Han var en man i 50 års åldern. Klädd för det mesta i jeans och rutig flannelskjorta, inte smal eller nån som stod framför spegeln mer än nödvändigt. Men jag kan ärligt säga att han är en av de vackraste män jag någonsin mött. Smart, och med ett stort hjärta. Han och hans fru har två eller tre egna barn och sen har massor av fosterbarn bott hos dem. Med ett stort rättvise patos och öppna armar för den som behöver stöd och omtanke. Man kan säga vad man vill om yttre attribut men har man inga medmänskliga kvalitéer så är väl allt annat ganska oväsentligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare