söndag 15 november 2009

Underneath the covers


Jag är ingen stor fan av s.k. covers, alltså när man spelar in någon annans låtar. Det blir sällan bra. För inte så länge sen så pratade jag med en yngre kollega om just detta. Han håller på med musik och en av hans favorit låtar var All By Myself med Celine Dion. Han hade aldrig hört originalet med Eric Carmen, men den kom tio år innan han föddes. Så jag skickade över den till honom och han tyckte att den var så mycket bättre med en man.
Men så finns det i mitt tycke några undantag.
Sad Eyes- Trisha Yearwood: En Springsteen låt som jag tycker låter bättre än originalet Sen att Jackson Browne sjunger harmony stämman gör väl inte att det blir sämre. Enrique Iglesias version av samma låt som kom samtidigt kan vi bara glömma, blääh!
Don't Let The Sun Go Down On Me-Oleta Adams: Den här versionen finns med på en hyllingsplatta till Elton John & Bernie Taupin, Two Rooms. Oleta låter sina gospel rötter lysa igenom.
Help Me Make It Through The Night-Martina McBride: För fyra år sen släppte Martina Cd:n Timeless där hon sjöng sina country favoriter. Hon gör en avskalad version av Kris Kristoffesons låt. Sen gör hon även en fantastisk version av Merle Haggards Today I Started Loving You Again på samma album.
My Love's Leavin'- Fourplay w/Michael McDonald: Youtube klippet här ovan. Orginalet kommer fån ett av mina favorit album Back In The High Life av Steve Winwood. Hittade den här när jag surfade runt på Youtube. Har alltid tyckt om låten och MMcD's röst passar så bra till den.
Nej, nu ska jag ta itu med lite läxläsning.
Go' Kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare