tisdag 1 december 2009

Tankeläsare

Jag blir ställd när de som jag är bekant med säger sig känna mig och kunna se hur jag mår och hur de tror jag kommer att reagera. Sen säger deras handlingar att de inte har den blekaste aning om någonting. Irriterad blir jag så, för hur kan de tro att de känner mig bättre än mina närmaste vänner. Inte så att jag är svår eller mysterisk, men det finns saker som inte alla behöver veta. De som vill göra anspråk på mig och mitt innersta utan att ha fått 'lösenordet' de ger jag inte mycket för. När de sätter nyckeln i dörren så ser du hatt den blivit omprogramerad och dit kommer de inte.
Glömmer inte när jag jobbade natt med en yngre tjej. Vi pratade om 'Sex And The City.' Jag konstaterade att jag inte är så privat med mina vänner att vi diskuterar våra sexliv med varandra. Men det gjorde hon med sina väninnor. Så berättade hon att hennes väninnor fick höra att de var bra i sängen men det hade aldrig hon fått höra. Hon var ledsen över det, tror säkert att hon var minst lika bra som de andra men varför ska man jämnföra och tävla med andra om vardags saker? Jag bara undrar.
Idag är det World Aids Day. Kan inte fatta att den fortfarande sprids som en löpeld. Men här bär religiösa ledare ett stort ansvar, speciellt Påven som fördömmer användning av kondomer. Katolska kyrkan har ca 1,1 miljard medlemmar, nu är det väl tur att inte alla medlemmar följer varenda ord från Vatikanen. Synd bara att antalet medlemmar är så stort i fattiga länder där människorna inte har tillgång till alla fakta. Utan möjlighet till utbildning så går man miste om fakta som skulle kunna rädda många människoliv. Då skulle kvinnor i tredje världen kunna lära sig mer om hur man undviker både graviditeter och olika sjukdomar
Dags för lite skolarbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare