fredag 26 juni 2009

Förfärad, förvånad fredag



Först dör Michael Jackson, ok det var sent igår torsdag. Men jag hörde det först idag.
.
Jag tog min promenad i det härliga solskenet och handlade lite saker inne i centrum dit min promenad går. Hade handlat en del saker då jag varit bortrest och behövde fylla på i kylen plus att jag var sugen på sushi, så jag tar t-banan, en hel station hem. Det är 5-6 min till den ska gå när jag kommer upp på perrongen. Jag ställer mig vid en soffa och väntar. Där bredvid står ett gäng ungdomar och skränar och talar om gamla människor si och så.
Ytterst på soffan så sitter det en dam och hon skakar på huvudet och jag säger att vi också var så när vi var unga. Hon svarar att det nog var så men att man inte talade så nedlåtande om gamla då i alla fall. Jag hör att hon kommer uppifrån så jag frågar var hon kommer ifrån. Hon svarar 'Norrland', 'Ja, jag hör det. Men varifrån?' Kvinnan säger namnet på en ort ca 3 mil hemifrån. Ja, säger jag då är vi nästan grannar. Jag vet inte om du vet var min by ligger, och nämner den vid namn. Hon börjar skratta, då visar det sig att hon kommer från granngården på andra sidan älven. Om du tittar på fotot ovan har jag jag tagit det uppe på taket på utbyggnaden som gjordes för ca 30 år sen. Uppe i vänstra hörnet ser du en äng och ovanför ängen ligger hennes föräldrahem. Jag har varit på besök i hennes föräldrahem massor av gånger. Men hon är 10-15 år äldre än mig och flyttade till Stockholm för 35-40 år sen så vi har inte sett sen dess. Är det inte märkligt så säg.
Jag måste erkänna att Disney har rätt; It's a small world after all. På kartan ovan är märkt ut var den lilla by jag kommer ifrån ligger. En gång i tiden bodde det mycket folk runt i kring där, men i dag är det några få (läs 4 st) som bor där permanent. Det finns de som bor inte långt ifrån men i alla fall. It's a small world.
Min brorson och hans band spelade på Boden Alive idag, de fick bra respons berättade hans stolta farmor när hon ringde mig efteråt. Om jag vetat att de skulle spela hade jag stannat kvar så jag kunnat se dem, nu blev det inte så, tyvärr. Hoppas att jag ska få göra det snart. Hoppas även att de nämner deras framträdande i lokalpressen där hemma och förhoppningsvis att det finns att läsa på nätet imorgon.
Nej, nu är det snart dags för SVT:s nyinsatta program om Michael Jackson som jag ska se.
Later Aligator.

1 kommentar:

  1. Coolt, du har rätt, världen är bra liten. Ha en bra helg! MrsG

    SvaraRadera

Räknare