onsdag 26 augusti 2009

Geni gener


Darwin, Einstein, Freud & ?


I USA, var annars, finns det speciella spermabanker för dem som är specialbegåvade. Nobelpristagare, medlemmar i Mensa och andra mycket begåvade individer.
Såg ett program med kvinnor som låtit sig bli inseminerade med spermier från någon av dessa män. Märkligt nog så var flera av barnen s.k. bokstavsbarn eller hade diagnosen autism.
Kan det vara så att det är naturens sätt att säga; Visst kan du behöva hjälp på traven att skaffa barn. Men detaljerna tar jag, naturen, hand om själv. Att det inte ska vara möjligt att vi ska själva designa vår egen avkomma. Tror nog att korsbefruktning är det enda riktiga. Visst jag tror nog att det finns "onda" forskare som försöker att få fram det perfekta 'renrasiga' europeiska , afrikanska, eller asiatiska barnet. Det gör mig livrädd. Att vi ska ha en lista på egenskaper vi får välja ut så att vi inte får ett barn med normala variationer. Tanken på att vi i framtiden skulle kunna få barn skäddarsydda utifrån föräldrarnas önskemål är väl inte en sund idé.
Tro nu inte att jag är naiv och tror på nåt gammal testamentligt dravel att barnen får ärva föräldrarnas, eller förfäders synder och därför är behäftade med dessa dianoser
Idag har vi satt igång med studierna på riktigt. Det blir nog spännande samtidigt som det nog blir krävande kan jag tänka mig. Så nu ska jag ta och gå igenom dagens läxa.

Mer imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare