onsdag 12 augusti 2009

Tokigt, tråkigt och trivialt!

Of all the times that I've been burned,

by now you'd think I'd learn

That it's who you look like,

not who you are.

-"Rosie", Jackson Browne



Idag handlar mycket om hur vi ser ut. Det är jag är väl medveten om.
Jag är själv född med dubbel läpp, käk och gomspalt. Kan inte säga att jag direkt blivit retad för det. Visst har det hänt, men det är ett fåtal gånger. Barn kommer alltid fram och frågar varför och det gör mig ingenting. Men när vuxna människors vars okunskap får dem att tilltala en som om man inte förstod något, då kan jag gå i taket. Det klassiska är väl den gången jag och syrran var inne på sminkavdelningen på Domus i Luleå, Coop forum för er yngre läsare, och jag ska köpa ett läppstift och expediten börjar prata med min syster. Mycket märkligt.
De sista 15-20 åren har jag dessutom varit fet, tjock, överviktig kallade vad du vill och det fått många snarlika reaktioner. De tror inte att man har en spegel och vet hur man ser ut, och blickarna man fått ibland säger mer än tusen ord. Ni fårstår själva att en fet harmynt kvinna kan inte vara speciellt intelligent. Sen att man arbetar inom äldreomsorgen, det är bara bonus om man så säger.
David Lindley, på bilden ovan, om man inte vet vem han är ser han ut som en relik från 60-talet.
Nu råkar jag veta att om du sätter i princip vilket stränginstrument som helst i händerna på honom så uppstår ljuv musik. Han spelar fiol, gitarr, banjo, bouzouki etc, etc. Han har jobbat med bl.a. Jackson Browne, Bob Dylan, Patty Austin och Linda Ronstadt.
Jag tänker även på vår egen Kalle Moraeus som bara är en tvärhand hög, tror han är kortare än mina 165 cm. Men mer musikaliskt begåvad kan man knappast vara. Han trakterar olika sorters instrument med bravur. Dessutom kan han sjunga, gissa om jag är grön av avund.
Har jag nämnt att jag klippte mig igår och gjorde slingor. Är jättenöjd, det blev precis lagom mycket slingor och mycket snyggt klippt. Nåväl, efter det åkte jag till Polishuset på Kungsholmen för att skaffa mig ett nytt pass. Det tog 5 minuter, senast på fredag skulle det bli klart sa tjejen i kassan. Ett sms kom idag som sa att passet var klart idag. På EN dag, gissa om jag blev snopen. Men ni skulle se fotot, visst jag är ingen fotmodell, men hjälp så hemskt det blev. Det såg mycket bättre ut när jag fick se det på skärmen igår hur det skulle se ut. Nåja, jag lär väl överleva det. Dock kan ni glömma att jag frivilligt ska visa upp det för dem som inte måste se det. Det är ungefär som fotot på mitt gamla ID-kort, jag ser ut som jag är 15 eller högst 20 år, gräsligt.
Nu har klocka precis passert midnatt. Dags att inta horisontellt läge. Natti, natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare