söndag 10 maj 2009

Åldersnojja

Har du åldersnojja? Vill inte tro att jag har det. Men däremot blir jag lika förvånad varje gång man diskuterar med någon om nåt man gjort och inser att det är 15-20-25 och kanske till och med 30-35 år sedan. Sen alla yngre kollegor på jobbet man skulle kunna vara mamma åt.
En av våra vikarier berättade att han blev uppraggad av gamla gubbar i 40 års åldern. Lilla vän tänkte jag, om du bara visste hur fort åren går innan du hinner blinka är du 47.
Ja himmel, nu är det mindre än tre år till 50 numera, tänk vad mycket som kan hända på ett par dagar. Förra veckan var det mer än tre år. Förklara det för mig ni som kan.
Alla som opererar sig och sprutar in skit i ansiktet för att de ska behålla sin ungdomliga look. Att de sen mer ofta än inte ser ut som aliens efter allt det där, ska vi inte tala om. Blir alltid så glad när jag ser en kändis som vågar stå för sin ålder och som inte ser ut som ett ufo.
Jag jobbar med äldre människor och det finns en annan sorts skönhet i ett ansikte där man ser att personen har levt. Men vi tror att ungdom kan köpas på flaska eller hos kirurg. Madonna adopterar barn och är över 50 år. Snälla nån, naturen är så förståndig att vi inte ska kunna få barn efter en viss ålder för att vi ska kunna ta hand om dem.
Vi lever inte i all evighet, som vissa tycks tro. Det är möjligt att vi övergår i en annan skepnad efter det här livet. Men i den här formen är våra dagar begränsade. Visst, ingen vill mista sina nära och kära, samtidigt som vi inte vill se dem skröppliga och dementa. Och ju längre vi lever desto mer troligt är det att vi blir exponerade för något av dessa alternativ.
Tro inte att jag önskar livet ur nån, nåja, det händer väl inte alltför ofta. Men efter över 20 år inom äldreomsorgen så är min önskan för min egen ålderdom att jag inte ska vara till last för nån och att när det är dags att det är snabbt och smärtfritt.

Passa på att ha roligt idag, ingen av oss har garantipapper med oss som lovar oss något om morgondagen. Ett gott skratt kanske inte förlänger livet, men jag skrattar hellre än jag gråter.

Simma Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare