tisdag 12 maj 2009

ROGGBIV

It may be raining,
But there's a rainbow above you.
You better let somebody love you,
Before it's too late.
-Desperado (Henley/Frey)
Det är väl få naturfenomen som är omgiven av så mycket mystik och myter som regnbågen.
I Gamla Testamentet berättas det att på Noas tid fick folket regnbågen som ett löfte att det det inte skulle komma en ny syndaflod.
Irländarna hävdar att det finns en guldskatt vid regnbågens ände.
De gamla grekerna trodde att det var Iris stig mellan jorden och himlen.
Hur det än må var så tycker jag att den är otroligt vacker med alla sina färger. Jag kommer ihåg när jag var liten brukade min farmor säga att man inte fick peka på regnbågen för då skulle man få krokiga fingrar. Har du hört liknande eller kanske andra skrönor om regnbågens makt?
Ibland brukar jag tänka att livet är som en regnbåge med alla olika skiftningar och nyanser. Ibland är man cool, blått. Ibland urförbannad, rött. Ibland är det bara skönt, grönt. Ja, du förstår hur jag tänker.
Jag blir alltid lika fascinerad varje gång jag ser detta himlafenomen. Färgerna gör mig glad, vet inte hur det är med dig.
Vad betyder regnbågen för dig? Berätta gärna.
På återseende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare