onsdag 11 mars 2009

Hon ville inte omvända sig

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud,
och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud.(Joh 1:1-2)


Lugn, lugn det här ska inte bli nåt religiöst brandtal. Det hela började imorse...
Vi skulle ha morgonrapport och som sig bör avlämnade natten först rapport. De började prata om en av våra boende som de försökt att hon skulle vända sig och när min kollega med ursprung från den Afrikanska kontinenten skulle tala om det så blev det just "Hon ville inte omvända sig."
Det kan inte vara lätt att bosätta sig i ett främmande land med ett språk som är totalt annorlunda än sitt eget modersmål. Samtidigt som språket är en av de viktigaste nycklarna för att man ska kunna bli en del av det samhälle man lever i. Jag tycker att bibelcitatet hur viktigt språket har varit och är för människan genom världshistorien.
Man kan förstås inte bara uttrycka sig i ord utan också med hjälp av kroppsspråket. Här en annan episod från min arbetsdag som belyser detta. Vi står och pratar var sammordnare L, chef E o jag. Vi pratade om en sökare var inlåst i någons skåp och att chefen skulle bryta in sig i detta. Det med påföljden att hon skulle få facket på sig (en tidigare incident tidigare i år) och det skulle vara bra för att höja blodtrycket. Nu undanbad jag mig för högt blodtryck och nämnde att jag tagit mitt tryck idag (120/84). Då tittar min chef på mig uppifrån och ner ni vet så där som en kille kommer och spanar in en tjej på krogen. Min chef, hon sa ingenting, men bara hennes min och hur hon såg på mig sa allt. Kunde inte låta bli att skratta för mig själv åt hennes sätt.
Som ni nog förstår så jobbar jag på ett ställe som inte bara kräver god fysisk men också mental styrka och kanske framför allt en god portion med humor.
Det var dagens tankar och funderingar.


1 kommentar:

  1. Lek och bus-landet är verkligen en klar favorit. har varit där 6 gånger sen första gången vi var där i november. skitkul.
    Vet inte vem som leker mest, mikaela eller vi vuxna. Dock orkar vi inte hålla hennes tempo så vi leker i skift :)

    SvaraRadera

Räknare