söndag 29 mars 2009

Insnöad


Känner du nån som är insnöad eller har du varit i en situation där du känt som om du inte haft någon given utväg. Då kan du kanske känna igen dig i den här bilden.
Den insnöade personen är den vars vyer inte är så vida. Gärna har de åsikter om saker, men man hör att de egentligen inte har nån aning om vad de pratar om. Det känns som inte varit utanför dörren på 100 år. De är rädda för andra människors åsikter och vågar inte ifrågasätta sina egna åsikter och värderingar. Vi är nog lite så var och en till mans, men vissa mer än andra.
Själv har jag har lärt mig mycket genom att prata med kollegor från andra länder. Om deras hemländer, tro kontra tradition och seder. Det finns många saker jag inte hade en aning om och andra saker jag bara kan skaka på huvudet åt när jag hör vad de berättar. Det är ofta helt andra saker än det man läser i tidningarna. Så helt främmande för mig som svensk och som kvinna.
Sen har det funnit situationer när det händer det ena efter det andra och jag tänkt att nu får det ändå väl vara bra. Men hoppsan vad jag bedragit mig. Det har dykt upp en ny hotbild vid horisonten. Det ena problemet efter det andra som dyker upp tills man bara skriker och gråter i ren frustration och ilska. "Jag orkar inte mer, jag vill inte längre." Det känns som man är insnöad och kan inte hitta någon utväg. Som om man går i kvicksand och håller på att sugas ner i skiten. Men om man håller ut så vänder det så småningom. Men ibland kan man fråga, varför just jag? Och varför just nu?
Det är i såna situationer det är viktigt att ha vänner och familj som man får prata med och gråta ut hos. Annars blir man knäpp. Det är inte mening att vi ska bära alla världens bördor ensamma.
Om du ser att nån som inte mår bra, ring, skicka ett sms eller skicka ett vykort för att tala om att du finns där. Bara att veta att nån finns där och bryr sig är det största tröst/gåva du kan ge.

Vad har du för planer för näst kommande vecka? Själv ska jag klippa håret imorgon, underbart.
Gå på inspelning av Babben & Co. på tisdag, äta lunch med KV onsdag eller fredag och förövrigt fortsätta med mina promenader.
Hoppas vi alla ska få en bra vecka, men nya roliga erfarenheter, en ljusglimt vid horisonten och en molnfri himmel. Sol, plusgrader och varma vindar.
Kram på er alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare