tisdag 21 april 2009

The Reader

Idag var vi, fröken V d.ä. och jag, och såg The Reader.
Det är en film som bygger boken Högläsaren av Bernhard Schlink. Jag har hört talas om boken i flera år men aldrig läst den. Filmen fick mig att tänka på samma sätt som en annan film Priest. Den tar upp moraliska och etiska dilemman och får en att ifrågasätta sig själv och sina åsikter, det är nyttigt. En del är så rädda för främmande åsikter och tankesätt. Men hur ska man annars kunna växa som individ. För det finns ingen absolut sanning, det är din och/eller min sanning. Okej då, det finns vissa universella sanningar. Efter regn kommer sol, efter natt kommer dag och det är aldrig fel med choklad :-p
Jag ger den en stark 4:a.
Eftersom jag ska jobba imorgon är det dags att krypa till kojs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare