tisdag 14 april 2009

Släkten; bäst eller värst?

Jag har sporadiskt följt svts serie Vem tror du att du är? där kända personer får hjälp att ta reda på lite mer om sin släkthistoria. Isaac Bashevis Singer har sagt ungefär "Utan rötter är man ingen." Dagens program handlade om Suzanne Osten vars pappa övergav sin familj när hon var mycket liten. Hon visste att han var född i Tyskland och flytt från nazisterna via Norge men inte mycket mer. Hon hade gjort upp en fantasibild av den far hon aldrig lärde känna. För mig som har en ganska hyfsad bild av min släkt och dess historia är det främmande att inte ha någon aning om var man kommer ifrån. Nu ska det väl sägas att min familj har inte varit särskilt rörlig, i alla fall inte på pappas sida. Vår familj har bott på samma ställe i flera hundra år, och där bor mina föräldrar fortfarande. Jag har Vallonblod i mig från min mormors sida, samiskt blod på min farmors sida. Men för det mesta bönder som ägde ett litet hemman, som knogade på. Stora barnkullar, det var nog ingen som inte hade mindre än 5-6 barn. Många av barnen dog i späd ålder, tänk så tragiskt. Samtidigt var det nog en del av deras vardag, hur grymt det än låter.
Kan du tänka dig fem, tio ungar och ingen diskmaskin, ingen tvättmaskin eller bara att ha rinnande vatten och toalett inne? Otänkbart för oss som är van alla moderniteter.
På tal om släkten så har jag bokat min och faster S resa upp i sommar. Norwegian har en kampanj med resor för 299 kr/ enkel väg. Så det blir 600 kr+ 100 kr för väskorna. De tar 50 kr per väska och sträcka, och det må väl gå ann, men om du bokar sittplats innan får du betala ytterligare 50 kr per sträcka, inte kul om du frågar mig. Min faster bor i Dalarna så hon åker först tåg till Arlanda innan vi sen flyger uppöver. Senast vi gjorde den här resan gemensamt var när min yngsta farbror fyllde 70 år för två år sen, och veckan efter gifte sig min syster. Det blir lite lugnare den här gången. Gissar att det blir den årliga midsommarfesten, som är ett stort knytkalas så det är inte lika mycket förberedelser. Tack o lov.
Annars har jag fått kallelse till min doktor. Hon sa förra veckan att det inte skulle bli av förrän i juni/juli, men nu blev det i början av maj istället. Det blir säkert bra.
God Natt bloggen vi ses imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Räknare