söndag 1 februari 2009

Barn

Min syster och familj är hos MoP. Mommo och I, 2år 4 mån, de hade samling med dockorna på köksgolvet nu på morgonen. När storebror E, 3år 9 mån, klev upp halvfem, han sa åt sin sömndruckna mamma att han och moffa skulle gå och fiska. Nu var väl inte morfar så pigg på fiske just då, istället fick unge herr E en smörgås. Gissar att de sen gick tillbaka till mormor och sov en liten stund till. Hoppas det i alla fall.
Det är 20 år mellan de två barnbarns kullarna för mina päron, så de har hunnit vila sig emellan. Samtidigt som de var inte fyllt 50 när de första två kom så de hade mer energi. Men det finns nog inget som gör mina föräldrar så glad som när barnbarnen kommer på besök.
J, som blir 27 i sommar, kommer gärna upp och fiskar och jagar med Farfar. Farmor o A, snart 24, de gillar att shoppa och fixa.
Det är mitt livs största sorg att jag inte fick några egna barn. Däremot har jag haft turen att få fantastiska syskonbarn och vänners underbara barn som jag varit privilegierad nog att få se växa upp. Har aldrig förstått de som inte vill ha barn, samtidigt som man inte ska skaffa barn för att omgivningen kräver det. Från barn får man höra underbara sanningar, kanske inte just vad du vill höra men dock deras sanningar. De ställer frågor som får en att ifrågasätta saker och företelser. Härligt!
Som Marie O brukar sjunga Thank God For Kids.

1 kommentar:

  1. Mamma säger också att det är härligt med barnbarn, men det kan även vara lite påfrestande ibland. Timmy är ju så stor nu så han är ju inte störande precis. Det är de yngre killarna som kan bli lite högljudda ibland...

    Jag förstår hur du känner Katarina... Jag trodde ju länge att jag inte skulle få några egna barn själv, och kände tomheten. Sedan kom min guldklimp!

    Jag förstår inte alls hur det kommer sig, att de som verkligen vill ha barn och skulle bli fantastiska föräldrar, ibland har så svårt att få barn... medan de som inte alls skulle ha några barn verkar bara ploppa ur sig en massa barn. Livet är bra konstigt och orättvist ibland.

    Är säker på att du skulle blivit en supermamma min vän =o) KRAMIS

    SvaraRadera

Räknare