onsdag 25 februari 2009

A Little Bit Country, A Little Bit Rock 'n' Roll

Ännu en härlig dag på jobbet.
Är det inte märkligt så säg att hur en arbetsdag ser ut har lika mycket att göra med vem som är på jobbet som vilka arbetsuppgifter man blir tilldelad. Har man bara några som är glada och hjälpsamma så kan man nästan göra vad som helst. Sen har vi dem som aldrig vill, orkar eller ids hjälpa till- Men som alltid står och slår sig för bröstet, 'När jag jobbar så kan alla göra allting själv och förflyttningar hur svårt kan de vara'. Urk. Vilken tur för dig vill man bara säga. Kanske lite lax-medel skulle sätts sprätt på dem, kanske skulle man prova?! Skitkul! Ser ni hur hornen växer fram, sakta men säkert..
Nåja, idag har jag haft turen och ha hjälpsamma och glada kollegor. De som kommer så fort de kan och sen kan man alltid snacka lite om allt eller inget med dem. Då är det roligt att jobba. Man behöver inte förklara eller krusa och allt flyter på.
MoP är hos min syster, hennes barn har varit sjuka och mommo åkte ner i söndags för att hjälpa till med de små liven. Moffa kom ner idag och vet ni vad, han hade godis med till barnen fast det det inte är lördag. Men vänta det är ju 'lill lördag' idag, så kanske en godis eller två är ok. Jag tycker synd om barn som inte har någon relation till sina mor eller farföräldrar. Ingen som är skämmer bort dem med kärlek och godis.
När man är ute i arbetslivet är det inte ofta man blir bortskämd precis. Min kollega, 60+, har sedan många år tillbaka problem med fermenterade drycker och har nu tagits ur vårdjobbet under tiden en utredning på går. Så långt är det helt ok. Men så säger de att 'du ska vara här de och de tiderna' men ger inte personen några specifika arbetsuppgifter. Sen när hon tar för sig olika saker så säger de att det där ska du inte göra för då skämmer du bort dina kollegor. Har ni hört något så urbota korkat? Tala om psykisk terror. När vi har planeringsdagar pratar de så vackert om att ha ett professionellt bemötande. Sen visar det sig att det gäller bara oss inte våra chefer. IQ lerduva. Som chef är det en av deras främsta uppgifter är att föregå med gott exempel. Vad är det det står i Kärlekens lov(1 Kor 13 :1) "Om jag talade både människors och änglars tungomål, men icke hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en klingande cymbal." Du kan rada upp en massa fina ord och floskler, men menar du inte vad du säger så lyssnar ingen. Då känner jag att då får jag och mina kollegor gå in och stötta henne, och be henne ignorera deras dumma agerande.
Ledig imorgon, sen jobbar jag fredag till söndag och på måndag morgon åker jag uppöver. Planet går 8.40 och sen när jag kommit fram går bussen kl 12 från Loet. Det ska bli kul.
Skoter, god mat och släkt och vänner, och framför allt att vara 8 dagar L-E-D-I-G!!!

PS Blodtrycket idag 130/80, YES!

2 kommentarer:

  1. Hoppas du får det lugnt och skönt hemma i Norrbotten! Då sjunker blodtrycket ännu mer! Fast 130/80 är ju helt perfekt egentligen!

    SvaraRadera
  2. Snygg bild :-)

    KV

    SvaraRadera

Räknare