måndag 9 februari 2009

Hej

Måndag och en ny vecka med dess utmaningar. Men mest av allt är det slut på jobb helgen, underbart. Nu är jag ledig två hela dagar.
Imorse hände nåt ovanligt chef S sa 'God Morgon Katarina'. Hon som bara brukar gå förbi utan att hälsa. Det händer att hon kommer in på våra rapporter och säger inte ett pip. Jag tycker att det tillhör hyfs att hälsa på morgonen när man ses. Hör hört att man i delar av Afrika hälsar varann med en fras som betyder *jag ser dig.' Det tycker jag om. Jag kräver inte att du ska stanna upp och prata med mig, men jag vill bli sedd och bekräftad. Det enklaste sättet är väl säga hej eller god morgon. Sen gör det inget om du går vidare för att göra andra saker, men ett hej kan väl inte skada nån.
Jag jobbade på SSAB som städare för flera år sedan. Där hälsade nästan alla på oss, förutom mellancheferna som inte tyckte att vi var värda att hälsa på. Men vår divisionschef hälsade alltid och hade han tid stannade han gärna upp och pratade ett par ord med oss. Det är stil. Han visade genom denna enkla gest att han såg oss och det vi gjorde.
En annan sak som gör mig tokig är när folk säger 'Jag kommer från Norrland.' Tycker det låter så obildat. När de frågar mig varifrån jag kommer svarar jag alltid Norrbotten. För inte säger väl du att du kommer från Skandinavien när du pratar med en amerikan, jag gissar att du säger att du kommer från Sverige. Norrland sträcker sig ända ner till Gävle, så snälla var mer precis, tack!
Här är den del av Norrbotten som står mig närmast, mitt barndomshem. Hit åker jag om en månad och ska umgås med min familj. Jag hoppas du har nåt liknade att se fram emot.


2 kommentarer:

  1. jag vill också åka uppåt i landet. *avis*

    SvaraRadera
  2. var faktiskt tvungen att säga tt jag var från Skandinavien i Europa en gång när jag var i USA. Då ville tjejen att jag skulle säga nåt på europeiska. hon trodde Europa var ett land. stackare

    SvaraRadera

Räknare