söndag 8 februari 2009

En tjuv i ditt hus

Jag är nästan 100% säker, men jag tror att jag kan säga att vi alla har minst en eller fler tjuvar i vår närhet. Den som verkar finnas i de allra flesta hem är en riktig ful typ som går under benämningen Strumptjuven. Ni vet han, för jag tror att det är en han, som på något vis ser till att när du tvättat så har du minst ett par udda strumpor. Finns han hemma hos dig måntro?
Jag har gjort en vetenskaplig undersökning bland kollegor, släkt och vänner och den där fula typen verkar ha nästlat sig in hos mer parten av de jag frågat. Skönt att jag inte är ensam.
Men som om det inte vore nog så har han kusiner, sysslingar och bryllingar. För vem annars är det som är skyldig till det försvinner saker, HELA TIDEN. Mobilen, den bärbara telefonen, fjärrkontroller och NYCKLAR. Om du tillhör det lyckligt lottade som aldrig har borta saker, snälla berätta det då inte för oss andra. Om du är som jag har du säkert svurit ve och förbannelse över att dessa saker tycks få fötter. Inte för att jag brusar upp så lätt, och ljuger det gör jag aldrig.
Sen finns det nästan den fulaste av alla typerna. Han som snor pengar ur plånboken och på kontot. Jag tar ut 500 kr och helt plötsligt, borta! För inte kan väl det som jag handlade gå på 500 kr, aldrig. En tröja, ett par strumpor, lite mat och sen ekar det i plånboken. Då är det kortet som gäller, life with plastic, it's fantastic. Men sen när jag kollar saldot på mitt konto så fattas där pengar. Jag har ju aldrig varit något ljushuvud när det gäller matte, men kan nån förklara hur det hela hänger ihop, tack.
Nu undrar jag om Anticimex har något bra medel för att utrota dessa parasiter, eller vem tar man kontakt med. Miele eller Electrolux kanske kan hjälpa till med ett anti-strumptjyvs medel. Jättemagneter till nycklarna. En 'här är jag signal' till telefonerna, även när de laddat ur, osv, osv.
Nu vet jag. När sjukskrivningen är över ska jag bli uppfinnare och ta fram ett universalmedel eller universal pryl som ska kunna hjälpa oss. Men var förvarar man en sån så att inte den också försvinner, det är dagens fråga.

3 kommentarer:

  1. Visste du att strumptjuven faktiskt ibland är fyrkantig, med ett runt fönster på framsidan? Jajamän... tvättmaskinen! En reparatör berättade för mig att det inte alls är ovanligt att strumpor "smiter ut" mellan trumman och kanten och sen följer med ut i avloppet... Det är alldeles sant!!!

    SvaraRadera
  2. Strumptjuven har drabbat även mig. Jag och min dotter köpte varit trepack med strumpor för nån vecka sedan. Nu finns bara 2 par kvar.
    Så det var bara att inhandla nya i går. Funderar på att använda tvättpåse.
    Ser i alla fall fram emot ditt Universalmedel som du ska uppfinna.
    VI MÅSTE STOPPA TJYVANDET I VÅRA TVÄTTMASKINER OCH PLÅNBÖCKER

    SvaraRadera
  3. Strumptjuven verkar finns i varenda tvättmaskin. Vad kan vi göra?

    KV

    SvaraRadera

Räknare