tisdag 3 februari 2009

Skrotsamlare

Jag kommer från ett släkte skrotsamlare. Jag älskar helt onödiga prylar, ta bakformar bara för att nämna något. Jag har runda och avlånga. Jag har stora hjärtan, små dito. Likadant är det med nallebjörnformar och idag blev det en med formar av peparkaksgubbar. Tänk mjukpepparkaksmet och grädda i dessa formar. Sen vispad grädde till, mums. En av deviserna som jag kan skriva under är "allt jag verkligen gillar är omoraliskt, olagligt eller fettbildande."

Ta mig på en loppis och jag kommer nästan alltid hem med nåt 'fynd' därifrån. Nåt i grönt glas följer gärna med mig hem. Ja, jag gillade grönt långt före Team Eriks tid.

Sen finns det andra saker jag jag samlar på t.ex. onödigt vetande. Speciellt när det gäller musik. Texter, historier kring låtar, om de som spelar och sjunger. Helt plötsligt ploppar en strof från en låt upp i huvudet och jag går och sjunger på den halva dagen. Jag sjunger 'hellre än bra' men en av damerna på jobbet sa att jag sjöng vackert imorse. Behöver jag säga att hon har nedsatt hörsel.

Men mest av allt samlar jag guldkorn. Ni vet såna tillfällen då det känns som hela universum vill en väl. Någon lär har sagt "den som är glad åt lite, har mycket att vara glad över." Jackson Browne sjunger 'Love Needs A Heart' på min begäran. Min brorson, två år då, kommer fram till mig och säger 'jag tycker om dig.' Donnys min i London när han tittar på KV och mig iförda våra tiaror. Uppmuntrande ord från någon som man minst anar och när man som mest och bäst behöver det. Ett vykort i brevlådan från nån som tänker på mig. Sånt är bra att kunna plocka fram en grå och tråkig dag.


2 kommentarer:

  1. Åker på kryssning lördag-söndag. så är nog hemma och spar pengar. Men man ska aldrig säga aldrig :)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar att gå på loppis jag med! Men oftast blir det inte att jag handlar något till mig... Senaste gångerna har det blivit böcker till sonen.

    Guldkorn, det är speciellt att samla på dem! =o)

    Mona

    SvaraRadera

Räknare